Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

12 juni 2024
|
Meester Erik

Het vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd; in de gesproken taal lijkt het vanzelf goed te gaan. Maar zodra we de vervoegingen moeten opschrijven, wordt het lastiger. De verleden tijd van het werkwoord ‘lopen’ is dan ineens toch weer ‘loopte’ in plaats van ‘liep’. De kinderen gaan veel meer nadenken over de schrijfwijze van het werkwoord. Bovendien horen ze bij de zwakke werkwoorden de verdubbeling van de ‘d’ en de ‘t’ niet wanneer de vervoegingen worden uitgesproken. Het is dan ook goed dat de leerlingen blijven oefenen met het vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd.

Werkwoorden in de verleden tijd

Sterke werkwoorden zijn werkwoorden die in de verleden tijd van klank veranderen. Voorbeelden zijn lopen (liep, liepen), zwemmen (zwom, zwommen) en zullen (zou, zouden). Er is geen regel die je kunt toepassen op deze werkwoorden. Het blijft dus en kwestie van weten, herhalen en onthouden.

Bij de zwakke werkwoorden kunnen de leerlingen de regel van de ‘fokschaaptaxi’ toepassen om het werkwoord in de juiste vorm te kunnen opschrijven. Voorbeelden van zwakke werkwoorden zijn rennen (rende, renden), praten (praatte, praatten) en dansen (danste, dansten).

Vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd.

Download onderaan deze pagina de werkbladen naar keuze. Je kunt de werkbladen los van elkaar gebruiken, of samenvoegen tot een oefenboekje. Op elk werkblad staan vijftien zinnen waarin het werkwoord in de verleden tijd moet worden ingevuld. Bepaal zelf of je de leerlingen aan de slag laat gaan met alleen zwakke werkwoorden in de verleden tijd, sterke werkwoorden of een juist een mix daarvan.

Bij elke set werkbladen zijn ook antwoordbladen beschikbaar. Met behulp van de antwoordbladen kunnen de leerlingen hun eigen werk ook al zelf nakijken.

Download

Abonneer
Abonneren op
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Docs & Ideas

Docs & Ideas

Een reis door 12 provincies

Een reis door 12 provincies

Werken aan hun opzoekvaardigheden en tegelijkertijd meer te weten komen over Nederland. Het land van kaas, molens en tulpen. Maar ook het land van Bommen …
Samenstellingen

Samenstellingen

Lukt het jouw leerlingen ook om zoveel mogelijk samenstellingen te laten maken?
Dagritmekaarten

Dagritmekaarten

Veel leerkrachten maken gebruik van dagritmekaarten in de klas om de dagplanning visueel te maken.
[Er]ik
Betrokken. Collegiaal. ICT. Innovatief. Humor. Creatief.
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks.

Contact

Je bericht
2025 Meester Erik