Een klaslokaal in de vakantiemodus. Lege muren, tafels en stoelen gestapeld op elkaar.

Alsof de tijd heeft stil gestaan. Alles nog op dezelfde plek, zoals het er een week of vijf geleden is neergezet zodat de vloeren schoongemaakt konden worden. Zelfs de klok heeft het even wat rustiger aan gedaan…

Tijd om daar verandering in aan te brengen, want nog even en dan gaat het nieuwe schooljaar van start. Ik blijf in mijn lokaal, dus veel kasten zijn al helemaal opgeruimd. Niks meer aan doen. Maar die stoelen en tafels, die kunnen zo natuurlijk niet blijven staan. De stoelen gaan naar de gang, dat maakt het schuiven met de tafels wat gemakkelijker. De plattegrond die in de vakantie zo goed doordacht leek, blijkt in de klas niet helemaal uitvoerbaar. Gevalletje (tijdelijk) gebrek aan ruimtelijk inzicht?

De basis van het plan wordt wel uitgevoerd, maar op een aantal punten bijgesteld. De grijze kast verwisselt nog een aantal keren van plaats. Uiteindelijk is er een indeling waar ik tevreden over ben en dus kunnen de naamkaartjes op tafel. Welke leerlingen hebben al een hoge tafel nodig en welke een lage? Een laatste keer schuiven en dan staan alle tafels dan toch op hun plek. Stoelen erbij en klaar. 26 kinderen kunnen na de vakantie hun nieuwe plaats gaan opzoeken in de klas.

Verder met de andere dingen op het lijstje. De tijdvakken van geschiedenis een (nieuwe) plek aan de muur, het metriek stelsel. En zo kan ik nog wel even vooruit met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. Maar eerst de klok voorzien van een nieuwe batterij, zodat we op tijd met het nieuwe schooljaar kunnen beginnen.