Aflezen digitale klokken

7 mei 2024
|
Meester Erik

Op de vertrekstaten, de schermen boven de perrons en op de reisapp. De tijden worden digitaal weergegeven. In dit loopspel oefenen de kinderen het aflezen van digitale klokken aan de hand van vertrektijden.

Beste reizigers. De intercity naar Amsterdam Sloterdijk van 16 uur 27 vertrekt vandaag van spoor 7.’ Het omroepbericht, nog een voorbeeld van digitale tijd op het station. Gelukkig geen vertraging! Dat is een goed begin voor de kinderen die klaar staan op een denkbeeldig station. In het loopspel gaan de kinderen namelijk op zoek naar vertrektijden van de treinen. Van Feanwâlden in Friesland tot station Klimmen-Ransdaal in het zuiden van Limburg, kriskras reizen de kinderen door het land. Ondertussen oefenen ze het aflezen van digitale klokken. Alleen of in een tweetal vullen ze de vertrektijden van de bestemmingen in op het werkblad. Die tijden kunnen ze vinden op de kaartjes die verspreid door de klas zijn opgehangen. Op het werkblad noteren ze de gevonden digitale tijd en maken deze tijd, afhankelijk van het werkblad, ook nog analoog. Daarnaast schrijven ze de tijd in spreektaal op.

De kinderen oefenen het aflezen van digitale klokken door op zoek te gaan naar de vertrektijden.

Inzetten van de werkvorm

Je kunt het loopspel met de hele klas te gelijk spelen. Op het station zijn 24 bestemmingen met vertrektijden te vinden. Wanneer de kinderen in tweetallen werken, zijn er altijd bestemmingen vrij en voorkom je dat kinderen op elkaar moeten wachten.

Het is ook mogelijk om het spel in kleinere groepjes te laten spelen, verspreid over een bepaalde tijd. Dan kun je ook kiezen voor twaalf bestemmingen en bewaar je de rest voor een andere keer. Kijk in dat geval op de werkbladen welke twaalf bestemmingen daar al bij elkaar staan.

Variëren

Er zijn verschillende mogelijkheden om het loopspel passend te maken voor de groep. Een eerste voorbeeld, de manier waarop de werkvorm ingezet kan worden, heb ik hierboven al genoemd. Afhankelijk van het werkblad dat je kiest, kun je de kinderen beide digitale tijden laten noteren, of juist de digitale tijd te laten omzetten naar de analoge tijd.

Een derde variant is het combineren van de sets. Het loopspel kent twee sets met elk 24 bestemmingen. De ene set omvat de hele en halve uren, de kwartieren, tien en vijf minuten voor/over. In de andere set komen de vertrektijden met minuten aan bod. Je kunt de sets eenvoudig combineren door van beide werkbladen een zijde te gebruiken.

Een eigen loopspel maken

Net als bij het loopspel met de analoge klok, heb ik lege kaarten toegevoegd. De kaartjes met de lege, digitale klokken zijn uitermate geschikt om de kinderen voor elkaar klokken te laten maken. Print de kaartjes en lamineer ze. Daarna kunnen de kinderen oneindig vertrektijden invullen. Sterker nog, zo ontwerpen ze eigenlijk hun eigen loopspel! Geef ze ook nog het werkblad en ze kunnen aan de slag. De kinderen noteren op hun werkblad de vertrektijden die door hun klasgenoten zelf zijn verzonnen bij de verschillende bestemmingen. Goede reis!

Download (Set 1)

Abonneer
Abonneren op
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Docs & Ideas

Docs & Ideas

Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Het vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd; in de gesproken taal lijkt het vanzelf goed te gaan. Maar zodra we de …
De Biljoenbende

De Biljoenbende

‘De Biljoenbende’ is een hybride escape game waarbij de leerlingen proberen uit de best beveiligde bank van Nederland te ontsnappen.
Aflezen analoge klokken

Aflezen analoge klokken

Voedertijd in de dierentuin! In dit loopspel oefenen de kinderen het aflezen van analoge klokken door de voedertijden van de dieren te verzamelen.
[Er]ik
Betrokken. Collegiaal. ICT. Innovatief. Humor. Creatief.
Meester in Groep 5-6.
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks.

Contact

Je bericht
2024 Meester Erik