Voedertijd in de dierentuin! In dit loopspel oefenen de kinderen het aflezen van analoge klokken door de voedertijden van de dieren te verzamelen.
Wanneer je in de dierentuin bent, zie je bij de verschillende verblijven vaak een bordje hangen met daarop een analoge klok die aangeeft hoe laat de dieren worden gevoerd. Dit loopspel is een denkbeeldige dierentuin waar maar liefst 24 verschillende dieren wonen. De kinderen gaan er op zoek naar de verblijven.
De kinderen krijgen elk of per tweetal een werkblad en gaan op zoek naar de tijden waarop de dieren worden gevoerd. Die tijden kunnen ze vinden op de kaartjes die verspreid door de klas zijn opgehangen. Op het werkblad noteren ze de tijd die ze aflezen op de analoge klok. Ook tekenen de kinderen de wijzers nogmaals in op de lege klok op hun werkblad.
Inzetten van de werkvorm
In deze denkbeeldige dierentuin verblijven 24 dieren. Dat is fijn wanneer je het loopspel met de hele klas tegelijk wilt spelen. Er is altijd wel een kaartje vrij zodat het niet te druk is bij een verblijf. Je kunt het spel ook in kleinere groepjes laten spelen, verspreid over een bepaalde tijd. Dan kun je ook kiezen voor twaalf kaartjes en bewaar je de rest voor een andere keer. Kijk in dat geval op de werkbladen welke twaalf dieren daar al bij elkaar staan.
Variëren
De kinderen oefenen het aflezen van analoge klokken. Echter kun je de kinderen in een later stadium ook de analoge tijden om te laten rekenen in digitale tijden. Gebruik daarvoor het andere werkblad. Je kunt ook nog zelf een secondewijzer toevoegen aan de analoge klokken en de kinderen ook het aantal seconden te laten noteren op hun werkblad.
Een eigen loopspel maken
De kaartjes met de lege, analoge klokken zijn uitermate geschikt om de kinderen voor elkaar klokken te laten maken. Print de kaartjes en lamineer ze. Daarna kunnen de kinderen oneindig klokken tekenen. Sterker nog, zo ontwerpen ze eigenlijk hun eigen loopspel! Geef ze ook nog het werkblad en ze kunnen aan de slag. De kinderen noteren op hun werkblad de voedertijden die door hun klasgenoten zelf zijn verzonnen.
wauw, geweldig materiaal, wij gaan het gebruiken bij ons rekencircuit, bedankt!