Help detective Jules! Los het kerstmismysterie op en kom van alles te weten over kerst en oud en nieuw.
Detective Jules is een meesterspeurder, maar heeft soms wel hulp nodig van een paar extra speurneuzen. Goed lezen helpt bij het oplossen van het mysterie. Ook al hebben de leerlingen geen idee van de antwoorden, door de vragen goed te lezen worden ze op het goede spoor gezet. Zo komen ze zonder iets te weten, van alles te weten. Immers, elke vraag kan maar 1 antwoord hebben. Bijvoorbeeld: “Wat is het vervoermiddel van de kerstman?” Je weet het antwoord (misschien) niet, maar je weet dat je op zoek moet naar een kaartje waarop een vervoermiddel staat. En er is maar een kaartje waarop een vervoermiddel wordt genoemd.
Het kerstmismysterie: verhaal
Als Jolijn op kerstavond naar bed moet, ziet ze door haar slaapkamerraam een lichtje in de villa aan de rand van het bos. Vreemd, want de villa staat al jaren leeg. Ze haalt de anderen erbij. Ook zijn zien het lichtje. Met zijn allen besluiten ze te gaan kijken.
Wat de familie niet weet, is dat de kerstman gevangen gehouden wordt in de villa. Lukt het ze om de kerstman te bevrijden en ervoor te zorgen dat iedereen kerst met cadeautjes kan vieren?
Ga samen aan de slag om uit te vinden waar de kerstman gevangen werd gehouden, wie hem heeft gevonden en op welke manier de kerstman werd bevrijd. Los het kerstmismysterie op en kom van alles te weten over kerst en oud en nieuw!
Speluitleg
De leerlingen gaan detective Jules helpen bij het oplossen van een mysterie. Dat doen ze door vragen te beantwoorden. Deze staan in de gevouwen kaartjes die in de ruimte hangen. In elke kaart staat ook een nieuwe vraag. Het antwoord op die vraag staat ook weer op de buitenzijde (en dus in het zicht) van de kaartjes. Binnenin sommige kaartjes staan ook aanwijzingen. Die aanwijzingen strepen de leerlingen weg op hun aftekenlijst.
Speel het spel in tweetallen. Je kunt de leerlingen bij elk willekeurig antwoord laten beginnen. Geef ze ook de aftekenlijst mee bij de start van het spel. Sla bij het verdelen van de “startopgaven” steeds een of twee kaartjes over. Zo is de kans kleiner dat leerlingen in grotere groepjes het mysterie gaan oplossen.
De leerlingen zijn klaar wanneer ze op hun aftekenlijst in alle drie de vakken nog 1 item niet hebben aangekruist. Heeft een tweetal meer items over in een van de vakken, kijk dan op het vragenoverzicht welke aanwijzingen ze missen en geef het tweetal een nieuwe “startopgave”. Het tweetal zal dan vragen tegen gaan komen die het wellicht al gezien heeft, maar bij een van die vragen heeft het tweetal voor het verkeerde antwoord gekozen.
Materialen
Om het spel te kunnen spelen, heb je nodig:
- Aftekenlijst per tweetal (of leerling)
Op de aftekenlijst strepen de leerlingen de aanwijzingen weg. Set vragenkaartjes - Speluitleg (met oplossing)
Korte uitleg van het spel en de oplossing van het mysterie. - Vragenoverzicht voor de leerkracht
Overzicht met daarop alle antwoorden, vragen een aanwijzingen per kaartje.
Kies uit de sets met 40 of 50 vragen (afhankelijk van de groepsgrootte/beschikbare tijd).
Deze kerstuitvoering van het spel heeft drie sets met vragenkaartjes. Elke set komt tot een andere oplossing. De vragen zijn echter hetzelfde, maar staan in een andere volgorde. Op die manier kun je het spel vaker, bijvoorbeeld het jaar erop, nog een keer spelen zonder dat iedereen antwoorden en/of de oplossing al weten.
Het verhaal is optioneel, maar sluit aan bij het spel. In het verhaal wordt duidelijk wat er vooraf ging aan de zoektocht in de villa. Bovendien wordt het motief van de dader in het laatste stuk van het verhaal ook verklaard.