Kraak de code

11 oktober 2022
|
Meester Erik

Reken de som op het label uit. Je kraakt de code wanneer je het cijferslot met het gevonden antwoord kunt openen.

Ik was al een tijdje op zoek naar een manier om de leerlingen nog te laten oefenen met hun rekenwerk wanneer ze klaar waren in hun werkboek. Met het zoveelste werkblad doe ik niemand een plezier. De kinderen zitten er vaak niet op te wachten en goed nakijken/verbeteren is er ook niet bij. Dus moet ik er zelf ook nog naar kijken. Dat moest dus anders.

De hangsloten met cijfercombinatie zijn een schot in de roos geweest. De bakjes met sloten komen regelmatig uit de kast en ook tijdens een rekencircuit zijn ze gemakkelijk inzetbaar.

Reken de som op het label uit en kraak de code

Aan het cijferslot hangt een label met daarop een grote, erbij-, eraf-, keer- of deelsom. Maar ook opgaven met breuken en percentages behoren tot de mogelijkheden. Met behulp van een wisbordje of uitrekenschrift wordt de som uitgerekend. Je kraakt de code wanneer je het cijferslot met het gevonden antwoord kunt openen.

Je kraakt de code wanneer je het cijferslot met het gevonden antwoord kunt openen.

Wat heb je nodig?

Uiteraard heb je cijfersloten nodig. Deze zijn op verschillende plekken (waaronder AliExpress) verkrijgbaar. Prijs en kwaliteit kunnen verschillen. Aan de sloten komen ook labels te hangen. Ook die zijn er in allerlei kleuren, soorten en maten.

Op de labels komen de sommen te staan. Maak daarvoor in een document (Word of Google) een tabel met cellen de even groot zijn als het label. Typ de sommen, print ze uit en voeg ze toe aan het label.

Aan de slag

Labels klaar? Dan is het een kwestie van het instellen van de juiste antwoorden/cijfercombinaties op de cijfersloten en de labels hieraan te hangen.

Voor jezelf is het handig om de sloten merken, bijvoorbeeld door ze een nummer of letter te geven. Schrijf op welke cijfercombinatie hoort bij welk slot. Zeker wanneer sloten dezelfde kleur hebben, kan het wel een keer voorkomen dat een label per ongeluk aan een verkeerd cijferslot wordt teruggehangen. In plaats van 1000 combinaties te gaan proberen, raadpleeg je je eigen notitie.

Dan is het tijd voor de leerlingen om aan de slag te gaan met cijfersloten. Het is een volledig zelfcontrolerende opdracht. Je zult zien, de leerlingen zullen hun uiterste best doen om de cijfercodes te kraken en het slot te openen.

Abonneer
Abonneren op
guest

1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Sem

Ik vond het leuk om met de slotjes bezig te zijn

Docs & Ideas

Docs & Ideas

Samenstellingen

Samenstellingen

Lukt het jouw leerlingen ook om zoveel mogelijk samenstellingen te laten maken?
Dagritmekaarten

Dagritmekaarten

Veel leerkrachten maken gebruik van dagritmekaarten in de klas om de dagplanning visueel te maken.
Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Het vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd; in de gesproken taal lijkt het vanzelf goed te gaan. Maar zodra we de …
[Er]ik
Betrokken. Collegiaal. ICT. Innovatief. Humor. Creatief.
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks.

Contact

Je bericht
2024 Meester Erik