Jenga tafeltorens

22 februari 2021
|
Meester Erik

(Deel)tafels oefenen met Jenga! Reken uit en haal de stenen uit de toren. Heb je de meeste stenen wanneer de toren omvalt? Dan win je het spel!

Het spel Jenga ken je misschien wel. Een toren van 48 stenen die een voor een moeten worden weggehaald. Telkens als een speler een steen uit de toren haalt, wordt deze instabieler. Wie weet de meeste (deel)tafels goed uit te rekenen? Wie verzamelt er op die manier de meeste somkaartjes voordat de toren omvalt?

Wat heb je nodig?

  • Jengaspel
  • Somkaartjes

Voorbereiding

Zorg dat je op de beide smalle zijden van de steen een getal schrijft dat overeenkomt met de uitkomsten van (deel)tafels op de sommenkaartjes. Het aantal sommenkaartjes is gelijk zijn aan het aantal stenen in de toren. Echter kun je er ook voor kiezen om meer sommenkaartjes te maken. Zit het antwoord niet meer in de toren, maar wordt de som wel goed uitgerekend, dan mag de speler het somkaartje bij zich houden en telt die mee als een extra steen.

Een standaard Jengaspel bestaat uit 48 (houten of gekleurde) stenen. Je kunt er ook voor kiezen om twee kleinere torens van 24 stenen te maken.

Spelregels

Stapel de stenen in willekeurige volgorde op. Er liggen telkens drie stenen naast elkaar. Zo ontstaat er een (deel)tafeltoren. De spelers pakken om de beurt een som van de stapel. Die som rekent de speler uit. De uitkomst van de som bepaalt welke steen de speler uit de toren moet halen. gehaald moet worden. Valt de toren om? Dan wint de speler met de meeste stenen (en/of somkaartjes).

Het aantal sommenkaartjes is in principe gelijk zijn aan het aantal stenen in de toren. Echter kun je er ook voor kiezen om meer sommenkaartjes te maken. Zit het antwoord niet meer in de toren, maar wordt de som wel goed uitgerekend, dan mag de speler het somkaartje bij zich houden en telt die mee als een extra steen.

Tafeltoren (deeltafels)

Download

Abonneer
Abonneren op
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Docs & Ideas

Docs & Ideas

Samenstellingen

Samenstellingen

Lukt het jouw leerlingen ook om zoveel mogelijk samenstellingen te laten maken?
Dagritmekaarten

Dagritmekaarten

Veel leerkrachten maken gebruik van dagritmekaarten in de klas om de dagplanning visueel te maken.
Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Het vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd; in de gesproken taal lijkt het vanzelf goed te gaan. Maar zodra we de …
[Er]ik
Betrokken. Collegiaal. ICT. Innovatief. Humor. Creatief.
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks.

Contact

Je bericht
2024 Meester Erik