Speurtocht verkeersborden

10 augustus 2021
|
Meester Erik

Ga op speurtocht in de klas, de gymzaal of op het schoolplein en vind de juiste verkeersborden bij de regels.

Onderweg naar school komen de kinderen vaak al veel verkeersborden tegen. Tijdens de verkeerslessen in de klas leren ze wat al die borden betekenen. Aan het einde van groep 4 hebben de kinderen vaak al kennisgemaakt met verschillende gebodsborden (“Je-moet-borden”), verbodsborden (“Je-mag-niet-borden”) en waarschuwingsborden (“Pas-op-borden”). Tijd dus om dat te gaan testen.

Benodigdheden

  • Antwoordblad (per leerling of tweetal)
  • 25 verkeersborden
  • Potlood en gum

Voorbereiding

Hang de 25 verkeersborden op willekeurige plekken in de klas, de speelzaal of bij goed weer buiten op het schoolplein. Zorg er verder voor dat er voldoende antwoordbladen (een per leerling/tweetal) klaarliggen.

Bedenk ook alvast of je de kinderen individueel wilt laten werken of in tweetallen. Er zijn 25 verkeersborden. Wanneer je kiest voor het werken in tweetallen, zijn er altijd voldoende verkeersborden vrij. Heb je een kleine groep? Dan kan de speurtocht ook individueel worden gespeeld.

De kinderen zullen niet allemaal tegelijk klaar zijn met de verkeerbordenspeurtocht. Daarom is het goed om een extra opdracht achter de hand te houden zodat ze ergens mee verder kunnen als ze klaar zijn.

Start van de activiteit

Leg aan de kinderen uit dat ze bij de verkeersregels op het antwoordblad de juiste verkeersborden moeten gaan zoeken. Bij elk bord staat een letter. Die letter vullen de kinderen in, in het vakje voor de verkeersregel. Vervolgens gaan ze aan de slag. Als de kinderen aan het eind alle letters verzameld hebben, kunnen ze op zoek naar de oplossing. De gevonden letters vormen natuurlijk een zin. De letters van eenzelfde woord staan bij elkaar op het antwoordblad. Alleen de volgorde klopt dus nog niet.

Abonneer
Abonneren op
guest

1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Nick

Leuke site! Super leuk ook de speurtocht

Docs & Ideas

Docs & Ideas

Samenstellingen

Samenstellingen

Lukt het jouw leerlingen ook om zoveel mogelijk samenstellingen te laten maken?
Dagritmekaarten

Dagritmekaarten

Veel leerkrachten maken gebruik van dagritmekaarten in de klas om de dagplanning visueel te maken.
Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd

Het vervoegen van zwakke en sterke werkwoorden in de verleden tijd; in de gesproken taal lijkt het vanzelf goed te gaan. Maar zodra we de …
[Er]ik
Betrokken. Collegiaal. ICT. Innovatief. Humor. Creatief.
Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks.

Contact

Je bericht
2024 Meester Erik